BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, June 10, 2009

kelantan

pantai bisikan bayu
.
Pantai Bisikan Bayu - yang juga dikenali dengan nama Pantai Dalam Rhu - terletak hanya 50 km ke selatan ibunegeri Kelantan, iaitu Kota Bharu. Angin lembut bertiup di sepanjang pantai yang dipenuhi deretan pepohon Rhu di Kampung Semarak menyebabkan pepohon ini bergerisik seolah-olah bisikan yang menenteramkan.
.

Aktiviti meluncur papan air sesuai dijalankan pada masa-masa tertentu dan peluncur papan air boleh menemui keadaan laut dan cuaca yang sesuai sewaktu musim hujan di sini dari bulan November hingga April. Tetapi tiada apa yang lebih menenangkan dari bersantai di tepi pantai di bawah bayang pepohon Rhu yang bergerisik menikmati pemandangan laut dan air kelapa muda yang segar. Nyaman sungguh.
.
Pantai yang indah ini sangat terkenal di kalangan penduduk tempatan dan pelancong di sepanjang tahun, tetapi anda perlu berhati-hati sewaktu musim hujan kerana arus laut semakin bergelora dan ombak semakin tinggi pada waktu ini. Pandu sejauh 50 km di sepanjang lebuhraya negeri di selatan Kota Bahru hingga anda tiba ke pekan Pasir Putih yang mendapat namanya dari warna pasir yang putih di sini. Pantai Bisikan Bayu terletak tidak jauh dari pekan ini.
.
.
pasar besar siti khadijah
.
Cara bijak untuk meneliti kehidupan di sebuah bandar di Malaysia ialah dengan melawat pasar tempatannya yang menjadi nadi kehidupan setiap bandar. Pasar Siti Khadijah dinamakan sempena isteri pertama Nabi Muhammad yang merupakan seorang ahli perniagaan. Nama yang sesuai untuk sebuah pasar yang mana penjaja di dalamnya kebanyakannya terdiri dari kaum wanita.


Terdapat sesuatu untuk semua orang yang berkunjung ke pasar ini dari hasil tanaman segar hingga kraftangan dan kuih-muih tradisional. Ianya juga menggambarkan budaya dan cara hidup di Kelantan yang penuh dengan warna, bau dan bunyi yang unik milik penduduk di situ. Pelawat digalakkan mengambil gambar di sini tetapi sekiranya anda ingin mengambil gambar potret pastikan anda meminta kebenaran dari empunya badan terlebih dahulu.

0 comments: