BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, June 10, 2009

perlis

padang besar
.
Pekan yang terletak di sempadan Malaysia-Thailand ini merupakan tempat pertemuan warga Thailand dan Malaysia. Ramai warga Malaysia yang berkunjung ke Thailand untuk membeli-belah, berniaga atau bercuti melalui pekan ini dan begitu juga sebaliknya. Stesen keretapi di sini menpunyai platform yang panjang yang dijaga oleh pihak berkuasa Malaysia di satu hujung dan pihak berkuasa Thailand di hujung yang satu lagi. Selain dari pusat pemeriksaan Kastam dan beberapa papan tanda di sini, amat susah untuk membezakan di mana sebenarnya sempadan tersebut kerana kedua-dua negara mempunyai budaya yang hampir sama.
.
.
Berjalan melewati stesen dan landasan keretapi ini akan membawa anda ke Pekan Siam iaitu 'syurga' bagi mereka suka tawar menawar harga barangan. Pekan ini dipenuhi barangan seperti kain, hasil kraftangan, makanan, buah-buahan dan pelbagai cenderahati. Jangan hairan sekiranya penduduk tempatan memanggil Padang Besar 'Padang Besaq' kerana ini adalah mengikut loghat tempatan mereka.
.
.
Cara termudah untuk ke Padang Besar ialah dengan menaiki keretapi malam KTM iaitu Ekspres Langkawi dari stesen Sentral di Kuala Lumpur. Ekspress Langkawi bertolak setiap hari kira-kira jam 8 malam menuju ke Padang Besar dan perjalanan memakan masa selama lebih-kurang 10 jam. Batu Pahat dan Kangar yang terletak hanya 10km dari sini menawarkan hotel bertaraf 2 dan 3-bintang.
.
.
gua kelam

.
Salah satu dari gua yang paling menarik di Malaysia ialah gua yang berukuran 370-meter panjang berhampiran pekan kecil Kaki Bukit yang dinamakan Gua Kelam.
Gua Kelam terletak kira-kira 33km ke utara Kangar iaitu ibu negeri Perlis dan sangat popular kerana laluan guanya yang sangat menarik di mana pelawat boleh memasuki gua ini melalui pintu utama dan keluar di tempat yang lain.

.
.
Satu-satunya jalan untuk ke gua ini ialah melalui sebatang jambatan kayu yang tergantung. Jambatan ini menghubungkan Kaki Bukit dengan Lembah Wan Tangga iaitu sebuah lembah di hujung Gua Kelam. Pada tahun 1935, seorang warga Inggeris menyedari bahawa laluan sungai di sini adalah cara yang baik untuk mengangkut bijih timah dari sebuah lombong berhampiran sungai ini menerusi gua bawah tanah ke Kaki Bukit. Kini pelawat tempatan dan asing boleh berjalan menerusi gua ini menggunakan sebuah laluan kayu yang diterangi cahaya lampu.
.
Anda masih boleh melihat peninggalan operasi melombong di sini. Sambil anda berjalan di dalam gua ini, bunyi air dari anak sungai yang mengalir di bawah tanah berserta bunyi decitan kelawar dan titisan air dari bongkahan stalaktit bergabung membentuk bunyi semulajadi yang unik.

.
.
Bunyi yang agak menyeramkan ini meningkatkan lagi suasana misteri yang terdapat di gua ini yang dahulunya pernah digunakan oleh penduduk zaman purba sebagai tempat tinggal. Pelawat disarankan untuk mendapatkan khidmat pemandu pelancong untuk memasuki gua ini.
Naiki bas yang menuju ke Kaki Bukit dari stesen bas utama di Kangar. Kemudian anda hanya perlu berjalan kaki selama 10 minit sebelum tiba di hadapan pintu gua.
.
.

taman ular dan reptilia
.

Taman Ular dan Reptilia ini dikelilingi Hutan Simpan Bukit Bintang berhampiran Sungai Batu Pahat yang terletak 10 km ke utara bandar Kangar iaitu ibu negeri Perlis. Taman Ular dan Reptilia ini merupakan sebuah pusat kejiselidik yang ditubuhkan bagi menghasilkan penawar bagi bisa ular. Pusat ini merupakan satu-satunya taman ular di Malaysia yang mempunyai lebih dari 20 spesis ular serta buaya dan biawak.
.
.
Taman ini mempunyai ruang sangkar serta ruang pameran tertutup. Pekerja di taman ini boleh membantu anda sekiranya anda ingin mengambil gambar bersama ular yang jinak di sini. Jika anda agak geli memegang ular, kunjungi taman ini pada waktu awal pagi kerana ular yang diletakkan di bahu anda tidak akan bergerak langsung. Mengapa? Ular merupakan haiwan berdarah sejuk dan hanya bergerak aktif setelah badannya panas terkena cahaya matahari. Dari Kangar, ikut papan tanda menghala ke Sungai Batu Pahat. Taman ini terletak hanya kira-kira 10-15 minit perjalanan dari Kangar.
.

1 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum...

Kami menyediakan perkhidmatan sewa kereta dan homestay di Kota Kinabalu pada harga paling murah

1. Viva RM90
2. Myvi RM120
3 Saga RM120
4. Alza RM140
5. Exora RM150
6. Avanza RM170
7. Vios RM180
8. Urvan RM230

Homestay RM100.00 semalam

Hubungi sy Raziman utk pertanyaan lanjut 0129600702
0129600702 (Whatsapp)