BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, June 4, 2009

pulau pinang

kota cornwallis
.
Fort Cornwallis yang dinamakan sempena Gabenor Charles Cornwallis yang berkuasa di Bengal di penghujung dekad 1700 merupakan sebuah tapak bersejarah yang sangat menarik di Georgetown. Kubu ini terletak berhampiran dengan Esplanade di sebelah Menara Jam Peringatan Victoria.
.

Dinding kubu setinggi 10 kaki tersusun mengikut bentuk bintang. Anda masih boleh melihat sebahagian dari bangunan asal yang dibina lebih sekurun yang lalu, termasuk gereja, penjara, tempat menyimpan peluru dan senjata, menara api yang digunakan suatu masa dahulu bagi menghantar isyarat kepada kapal-kapal yang belayar di waktu malam.

Selain itu, terdapat tiang bendera asal dan beberapa biji meriam yang mana salah-satunya merupakan meriam Belanda yang diberi gelaran Seri Rambai yang bertarikh 1603. Perkara penting mengenai meriam Seri Rambai ini ialah kepercayaan penduduk tempatan bahawa meriam ini mempunyai pengaruh ke atas kesuburan wanita dalam mengandungkan anak. Kini, tapak bersejarah yang dikendalikan oleh pihak persendirian ini sangat popular di kalangan pelawat.

Ianya dilengkapi dengan kiosk maklumat pelancongan, ruang pentas terbuka, galeri sejarah, pusat cenderamata, dan pemandu pelawat yang boleh membawa anda melawat di perkarangan kubu tersebut dan memberikan anda gambaran zaman silam kubu ini.
.
Fort Cornwallis menawarkan khidmat pemandu pelawat yang peramah dan berpengetahuan tinggi yang berpakaian seragam ala tentera kolonial yang berwarna merah boleh membawa anda di sekitar perkarangan kubu tersebut dengan bayaran yang rendah. Sekiranya anda tidak mempunyai sebarang buku panduan atau pengetahuan mengenai latarbelakang kubu ini, pemandu pelawat yang ada di sini sememangnya berbaloi untuk anda gunakan. Kubu ini dibuka untuk lawatan dari pukul 8.30 pagi hingga pukul 6.30 petang.

batu feringghi


Batu Ferringhi merupakan pantai yang popular di Pulau Pinang terletak di sepanjang jalan pantai di barat-laut bandar Georgetown dan dipenuhi deretan hotel-hotel mewah bertaraf antarabangsa. Berehat sambil bermandikan sinaran matahari atau cuba aktiviti-aktiviti tepi pantai yang menyeronokkan seperti aktiviti luncur papan layar atau berkayak.
Untuk pengalaman yang lebih menarik, cubalah aktiviti 'para-sailing' di tepi pantai dan nikmati pemandangan di sekeliling pantai dari udara.
.

Apabila matahari terbenam, pantai Batu Ferringhi menjelma menjadi tempat yang sangat meriah dengan pasar malam yang diadakan di sepanjang jalanraya yang menjual segala-galanya dari barangan lama yang menarik hingga cenderamata yang cantik. Saksikan artis tempatan menunjukkan demonstrasi melukis batik dan kraftangan. Pasar malam yang juga digelar Ferringhi Walk menawarkan pelbagai jenis tarikan kepada pelawat.


Tidak jauh dari Batu Ferringhi ialah sebuah taman yang dinamakan Taman Herba (Spice Garden). Taman ini mempunyai landskap yang indah serta sebuah cafe yang kecil tetapi menawan yang menawarkan minuman dan kek yang lazat. Sebatang laluan trek hutan juga terdapat di sini. Cara termudah untuk anda pergi-balik dari Georgetown ke Batu Ferringhi ialah dengan menggunakan teksi. Perkhidmatan bas tidak begitu kerap dan jarak antara keduanya terlalu jauh dan cuaca yang panas tidak sesuai untuk berbasikal.






masjid kapitan keling

Masjid Kapitan Keling mula-mula dibina oleh tentera East India Company yang merupakan antara penduduk Islam yang mula-mula menetap di Pulau Pinang di penghujung tahun 1700. Beberapa tahun kemudian, penduduk India Muslim yang kian berkembang jumlahnya memerlukan sebuah masjid tetap yang lebih besar.



Pada tahun 1801, masyarakat ini yang diketuai oleh pemimpin mereka, Cauder Mydin Merican yang juga bergelar 'Kapitan Keling' telah diberikan kawasan tanah seluas 18 ekar. Bangunan asal yang dibina merupakan bangunan satu tingkat yang diperbuat dari batu-bata tetapi setelah berabad lamanya masjid ini telah banyak diubahsuai dan dinaiktaraf mengikut arus perkembangan semasa.

Masjid berwarna putih ini di kelilingi dengan tembok yang rendah dan dihiasi dengan kubah dan menara berwarna kuning mengikut gaya senibina India Muslim. Terdapat juga sebuah madrassah (tempat pembelajaran agama) di dalam perkarangan masjid ini. Menara yang tinggi ini yang pernah digunakan suatu ketika dahulu untuk bilal melaungkan azan terletak di persimpangan di antara Jalan Buckingham dan Jalan Pitt.

0 comments: