BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, June 10, 2009

selangor


zoo negara
.
Zoo Negara mempunyai pelbagai koleksi haiwan, dan dibuka pertama kali kepada orang ramai pada 1963. Zoo Negara dibuka secara rasminya oleh Perdana Menteri pertama Malaysia, Tunku Abdul Rahman pada 14 November, 1963. Pada waktu itu, bayaran masuk ialah 50 sen untuk orang dewasa dan 20 sen untuk kanak-kanak.
.
Antara tarikan di zoo tersebut termasuk Akuarium Negara yang dibuka pada 1972. Pada 1984 ia diberi nama sebagai Akuarium Tunku Abdul Rahman. Selain itu terdapat rumah burung, rumah reptilia, pusat monyet, laluan Savannah serta banyak lagi. Terdapat juga zoo malam hari pada hujung minggu. Anda boleh melihat pelbagai jenis haiwan yang hanya aktif pada malam hari.
.

Terdapat lebih 5137 haiwan, iaitu 459 spesies mamalia, burung, reptilia, amfibia dan ikan. Zoo Negara merangkumi kawasan seluas 110 ekar yang terletak hanya 5 km dari Kuala Lumpur. Jangan lupa untuk bersiar-siar di sekitar zoo, atau anda boleh juga menaiki tren dan menyaksikan pelbagai aksi haiwan di sini!
.
Waktu pembukaan: 9 pagi - 5 petang (hari biasa), 9 pagi - 10.30 malam ( hujung minggu dan cuti umum). (Tertakluk kepada pertukaran). Ambil LRT dan turun di stesyen Wangsa Maju. Naiki teksi untuk ke Zoo Negara.
.
.
institut kajian hutan malaysia [frim]
.
FRIM menawarkan pengalaman kembali-ke-alam-semulajadi dan peninggalan penempatan Orang Asli. Air terjun dan sungai yang mengalir menerusi hutan simpan ini menambahkan lagi suasana tenang di landskap yang kaya ini.



Terdapat empat laluan trek hutan : Jejak Keruing, Jejak Rover, Jejak Engkabang dan Jejak Salleh yang kesemuanya membawa pelancong merentas hutan sekunder yang menakjubkan.
Titian Kanopi yang terletak 30m dari aras tanah menawarkan sudut pandangan yang hebat untuk memerhati burung dan tumbuhan kanopi tropika.


Mereka yang minat mencuba titian kanopi ini harus mengaturnya terlebih dahulu kerana jumlah pelawat yang dibenarkan berjalan di titian kanopi ini setiap hari adalah terhad kepada 250 orang sahaja. Di FRIM, kemudahan perkhemahan disediakan untuk mereka yang ingin bermalam di hutan ini tetapi mereka perlu mendapatkan kebenaran terlebih dahulu.



FRIM terletak di Lebuhraya Selayang-Kepong kira-kira 16km ke barat-laut Kuala Lumpur. Pelawat boleh berkhemah di sini setelah memperolehi kebenaran dari Pejabat FRIM. Terdapat juga bilik untuk disewa di perkarangan FRIM.


masjid salahuddin abdul aziz shah

Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di Shah Alam adalah salah sebuah bangunan yang paling mengagumkan di negara ini. Bangunan yang dikenali juga sebagai 'Masjid Biru' ini mempunyai menara tertinggi di dunia. Apabila pelancong menghampiri masjid ini, mereka dapat melihat kubah birunya yang besar.


Bahagian bibir kubah serta ruang dewan sembahanyang utama dipenuh hiasan seni kaligrafi Islam manakala seni bina ruang dalaman pula mempamerkan ciri-ciri rekabentuk etnik Melayu. Cahaya matahari yang memancar masuk menerusi tingkap kaca masjid yang berwarna biru memandikan ruang dalam masjid dengan warna kebiruan yang menenangkan.
.
Di luar Masjid Biru terdapat Taman Kesenian Islam iaitu sebuah taman yang menarik dengan landskap indah sebuah syurga yang diilhamkan dari Al-Quran. Kawasannya merangkumi keluasan 14 hektar dan mengandungi sembilan buah galeri pameran yang mempamerkan koleksi hasil kesenian Islam seperti hasil seni khat, ukiran, lukisan dan seni bina. Kadangkala, pertunjukan kesenian Islam juga diadakan di sini. Kubah besar yang berwarna biru yang membawa gelaran 'Masjid Biru' diperbuat daripada aluminium!



Gunakan perkhidmatan keretapi Komuter yang kerap berulang-alik dari KL ke stesen Shah Alam. Dari situ, naiki teksi untuk perjalanan singkat ke Masjid Biru yang dikenali sebagai Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah oleh penduduk tempatan. Bandar Shah Alam mempunyai beberapa buah hotel bertaraf 3 hingga 5-bintang. Destinasi ini terletak hanya 40 minit perjalanan dari pusat bandar Kuala Lumpur di mana terdapat pelbagai pilihan tempat penginapan.


litar lumba antarabangsa sepang


Memandangkan minat dunia yang semakin mendalam di dalam sukan bermotor, Malaysia kini mempunyai sebuah litar Formula 1 yang mencabar yang terletak berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) di Sepang.
.
.
Litar F1 Sepang mempunyai dua lapis anjung penonton yang boleh menampung 30,000 orang hadirin serta anjung utama yang boleh memuatkan 100,000 orang hadirin. Sejak menjadi tuan rumah perlumbaan Formula 1 buat kali pertama pada tahun 1999, Litar F1 Sepang telah menjadi salah sebuah litar yang paling terkenal di kalangan pemandu-pemandu F1. Litar sepanjang 5.542km yang mengagumkan ini memaparkan 15 selekoh dan 8 jalan lurus. Perlumbaan Malaysia F1 Grand Prix Petronas mengumpulkan pemandu-pemandu terbaik dunia untuk bertanding di litar ini. Pastikan anda membawa losyen pelindung sinar matahari, air minuman dan topi!
.
Dari Kuala Lumpur (KL), gunakan Lebuhraya Utara-Selatan menuju ke Persimpangan KLIA. Perjalanan dari KL ke Litar Lumba F1 Sepang memakan masa lebih-kurang 45 minit. Selepas anda membayar tol, ambil susur keluar yang pertama di sebelah kiri jalan. Anda akan melihat sebuah masjid di sebelah kiri anda. Anda akan tiba di sebuah bulatan di mana anda perlu mengambil jalan terus di hadapan. Kemudian anda akan melepasi sebuah set lampu trafik. Belok ke susur keluar yang pertama di sebelah kiri selepas lampu trafik tersebut (kira-kira 8km selepas lampu trafik tersebut). Dari situ, anda akan nampak banyak papan-papan tanda yang menunjukkan jalan ke arah litar lumba ini.
.


Dari Stesen Sentral Kuala Lumpur, naiki keretapi Komuter menuju ke Nilai atau keretapi ERL (Express Rail Link) menuju ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Dari Nilai dan KLIA, anda boleh menaiki teksi atau Sepang Omnibus untuk pergi ke litar ini iaitu 10 minit perjalanan dari KLIA.

Kuala Lumpur - pengkalan anda untuk destinasi ini - menawarkan pelbagai pilihan tempat penginapan dari asraman pengembara yang ringkas hingga hotel mewah bertaraf 5-bintang. Hotel Pan Pacific KLIA terletak hanya 10 minit dari litar lumba ini.

1 comments:

Unknown said...

Assalamualaikum...

Kami menyediakan perkhidmatan sewa kereta dan homestay di Kota Kinabalu pada harga paling murah

1. Viva RM90
2. Myvi RM120
3 Saga RM120
4. Alza RM140
5. Exora RM150
6. Avanza RM170
7. Vios RM180
8. Urvan RM230

Homestay RM100.00 semalam

Hubungi sy Raziman utk pertanyaan lanjut 0129600702
0129600702 (Whatsapp)